Dikt - Älvkungen

Älvkungen

vem rider så sent i stormens dån?
en fader det är med sin späde son
och gossens har det så gott i hans arm:
den känns så fast, och hans famn är varm.

min son, varför döljer du rädd din syn?
Älvkungen, far, där i skogens bryn,
Älvkungen med krona och släp du väl ser?-
ett töcken min son och intet mer!

"du väna, kom, följ mig åt!
av mig får du lära många lek och låt.
av brokiga blommor står stranden full,
min moder skall klä dig i skrudar av gull"

min far min far, du hör väl ändå
vad älvakungen lovar mig få?
var lugn var lugn min älskade pilt!
i vissna löven susar det milt.

"Kom fagra gosse, kom följ mig blott!
mina döttrar vårda dig ömt och gott.
mina döttrar, de svinga i ring var natt
och vagga och söva dig in min skatt."

min far min far, du ser då väl nog
älvkungens döttrar i dyster skog?
min son min son, nu ser jag de gott:
de gamla pilar skymta så grått.

"din fägring mig lockar, jag har dig så kär,
jag tar dig med våld, om ej villig du är"
min far min far, han hårt i mig tar,
Älvkungen gjort mig så illa, far!

Sin häst han rysade sporrar i hast
och håller det kvidande barnet fast.
sin gård omsider når han med nöd
då låg i hans armar gossen död.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0